Wedstrijdreglement 2024

WEDSTRIJDREGLEMENT HAAGSE KORFBALDAGEN 2024

Verenigingen, coaches en scheidsrechters worden dringend verzocht het wedstrijdreglement van te voren goed te lezen in verband met het juist toepassen hiervan.

• A) Senioren Hoofd- en Overgangsklasse KNKV
  • B) Senioren Klasse 1 KNKV
  • C) Senioren Klasse 2-3 KNKV
  • D) A-jeugd Overgangsklasse KNKV
  • E) A-jeugd Klasse 1-2-3 KNKV
  • F) G-Korfbal

Algemeen

1. De in het wedstrijdprogramma als eerste genoemde ploeg wordt als thuisspelende vereniging beschouwd en is verplicht voor de wedstrijdbal te zorgen.
  2. Er wordt geen tijd bijgetrokken voor ploegen die te laat verschijnen.
  3. Een team dat 5 minuten na het aanvangssignaal van de scheidsrechter niet staat opgesteld verliest de wedstrijd met 5-0.
  4. Vóór iedere wedstrijd worden de ploegen aan het publiek voorgesteld. De ploegen worden vriendelijk verzocht bij aankomst in de zaal hun opstellingen met namen en rugnummers aan de wedstrijdtafel af te geven.
  5. De wedstrijden worden gespeeld volgens de officiële spelregels van het KNKV, tenzij hierna anders aangegeven.
  6. De volgende wedstrijden worden met schotklok gespeeld waarbij de juryvoorzitter, schotklok- en scorebord bedieners en de omroeper verzorgd dienen te worden door de thuis spelende vereniging. De organisatie heeft gezorgd dat overal schotklokken aanwezig zijn:
    • Alle senioren Poules behalve Senioren 2-3
    • A-Jeugd OK poule
  7. De volgende wedstrijden worden met schotklok gespeeld waarbij de schotklokapparatuur (bedrijf gereed), juryvoorzitter, schotklok en scorebord bedieners en de omroeper verzorgd worden door de organisatie.
    • Alle finales.
  8. Voor de bepaling van de onderlinge rangorde gelden achtereenvolgens het behaalde aantal wedstrijdpunten, het onderling resultaat, het doelsaldo, het hoogste aantal gescoorde doelpunten en loting.
  9. Indien de kwartfinales in alle categorieën en alsmede de finales alle categorieën A, B, C, D en E na het verstrijken van de normale wedstrijdduur in een gelijkspel eindigen, dan wordt eenmaal 5 minuten verlengd volgens het principe van de Golden Goal, waarbij de opstelling conform “KNKV rvw-3-04-bb-verlenging-beslissingswedstrijden artikel 5b” wordt gehanteerd.. Is de stand daarna nog gelijk, dan volgen er strafworpen. Door loting wordt bepaald wie er begint met de strafworpen. Alle spelers en speelsters, die op het moment van het beëindigen van de wedstrijd in het veld stonden, nemen om en om elk één strafworp. Is de stand daarna nog gelijk, dan wordt, in dezelfde volgorde als bij de eerste serie strafworpen, steeds om en om één strafworp genomen, totdat één van de ploegen mist daar waar de andere ploeg in de gelijke beurt gescoord heeft.

Categorie A: Senioren Hoofd- en Overgangsklasse KNKV

• De speeltijd van de wedstrijden bedraagt 2 x 25 minuten zuivere speeltijd. Rust 10 minuten. Er is 1 poule. De nummers 1 tot en met 4 spelen op donderdag 2 november tegen elkaar in de halve finales. De winnaars van de halve finales spelen op zaterdag 4 november tegen elkaar in de finale.

Categorie B: Senioren Klasse 1 KNKV

• De speeltijd van de wedstrijden bedraagt 2 x 25 minuten zuivere speeltijd. Rust 10 minuten. Er zijn 2 poules. De poulewinnaars en de nummer 2 spelen op donderdag 2 november tegen elkaar in de kruisfinale. De winnaar van deze wedstrijden spelen op zaterdag 4 november in de finale.

Categorie C: Senioren Klasse 2-3 KNKV

• De speeltijd van de wedstrijden bedraagt 2 x 30 minuten. Rust 10 minuten. Er is 1 poule. De nummers 1 tot en met 4 spelen op donderdag 2 november tegen elkaar in de halve finales. De winnaars van de halve finales spelen op zaterdag 4 november tegen elkaar in de finale.

Categorie D: A-jeugd Overgangsklasse KNKV

• De speeltijd van de wedstrijden bedraagt 2×25 minuten zuivere speeltijd. Rust 10 minuten. De nummers 1 tot en met 4 spelen op woensdag 1 november tegen elkaar in de halve finales. De winnaars van de halve finales spelen op vrijdag 3 november tegen elkaar in de finale.

Categorie E: A-jeugd Klasse 1-2-3 KNKV

• De speeltijd van de poulewedstrijden op zaterdag 28 oktober in De Schilp in Rijswijk bedraagt 36 minuten inclusief de vak wisseling. Er is geen pauze tussen de speelhelften en het begin-, wissel- en eindsignaal worden centraal gegeven. De speeltijd in de kwartfinales, de halve finales en de finale bedraagt 2 x 30 minuten met 10 minuten rust. Er zijn 4 poules met 4 ploegen. De winnaars en de nummers 2 spelen op maandag 30 oktober tegen elkaar in de kwartfinales. De winnaars van de kwartfinales spelen woensdag 1 november tegen elkaar in de halve finales. De winnaars van de halve finales spelen op vrijdag 3 november in de finale.

Categorie F: G-Korfbal

• Voor deze categorie is een apart reglement van toepassing voor de toernooi dag van 28 oktober. Op de finaledag 4 november zal een demonstratiewedstrijd G-Korfbal gespeeld worden, door een afvaardiging van verschillende verenigingen.

Tot besluit

1. Voor alle wedstrijden geld dat het wissel reglement van het KNKV van toepassing is.
  2. Door de scheidsrechter gegeven gele en rode kaarten zullen worden gemeld aan de toernooiorganisatie.
  3. Spelers en speelsters die hun tweede gele kaart hebben gekregen zijn automatisch uitgesloten van de eerstvolgende wedstrijd.
  4. Spelers en speelsters die een rode kaart ontvangen hebben zijn automatisch uitgesloten van de eerstvolgende wedstrijd.
  5. Protesten worden niet in behandeling genomen.
  6. De deelnemende ploegen worden geacht met hun sterkst mogelijke teamopstelling aan het toernooi deel te nemen.
  7. Deelnemende ploegen, die naar het oordeel van de organisatie t.a.v. artikel 16 verzaken, zullen door de organisatie worden uitgesloten van de beschikbare prijzen.
  8. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de organisatie.